1. Inleidende bepalingen
In deze reisvoorwaarden wordt verstaan onder:
Reisorganisatie: Yalla.nl – handelsnaam Be Iberia Tours B.V., degene die in Nederland ingeschreven staat onder KvK 90949161
Reiziger: De reiziger is de wederpartij van de reisorganisator, zijnde de hoofdboeker, en/of een medereiziger van de hoofdboeker die een pakketreis heeft aangeschaft op basis van een reisovereenkomst
Reisovereenkomst: Deze bestaat uit een overeenkomst van de reisorganisatie Be Iberia Tour B.V. die jegens zijn wederpartij, de Reiziger, verbindt met een pakketreis van een periode van minimaal 24 uren, en bestaat uit vervoer (vliegtuig, autohuur, trein of taxi transfer), verblijf en / of een andere toeristische dienst zoals een excursie of een dienst van een gids.
Kantooruren en werkdagen: De werkdagen zijn maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:30 uur, met uitzondering van erkende feestdagen volgens de Nederlandse wet
2. Totstandkoming overeenkomst
De reiziger zal bij het vastleggen van een pakketreis met de reisorganisatie door het akkoord geven over een aangeboden offerte waarbij een prijsspecificatie wordt gegeven met een beschrijven welke diensten inclusief, en exclusief zijn. Daarnaast zal akkoord worden gegeven op deze Algemene Reisvoorwaarden.
Herroeping: Het reisaanbod is vrijblijvend, en kan, indien nodig worden herroeping, met als doel het corrigeren van fouten bij verrekening van de prijsberekening is toegestaan.
3. Betalingen:
Aanbetaling
Na totstandkoming van de Overeenkomst dient binnen 14 dagen na ontvangst van de aanbetalingsfactuur 20% van de reissom te zijn voldaan met een minimum van € 50 per Reiziger. Indien vliegtickets zijn inbegrepen, dient het volledige bedrag van de vliegtickets plus 20% van de reissom van het overige deel van de Reis als aanbetaling te worden voldaan.
Restantbetaling
Het restant van de reissom dient uiterlijk 6 weken voor de aanvangsdatum van de Reis te zijn voldaan. Bij totstandkoming van de Overeenkomst binnen 6 weken voor de aanvangsdatum van de Reis, dient de volledige reissom per ommegaande en in ieder geval voor aanvang van de Reis te zijn voldaan.
Verzuim en rente
Indien de Reiziger niet betaalt binnen de hierboven genoemde of op de factuur vermelde termijn is de Reiziger zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist in verzuim en is over het openstaande bedrag vanaf dan de wettelijke rente verschuldigd.
Incassokosten
De Reiziger is gehouden tot betaling van de buitengerechtelijke incassokosten indien de Reiziger vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag nadat de aanmaning is ontvangen onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de exacte incassokosten die wordt gevorderd. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het gevorderde tot € 2500, 10% over de daaropvolgende € 2500, 5% over de daaropvolgende € 5000 en 1% over het meerdere, met een minimum van € 40.
Verdere gevolgen van uitblijven van betaling
Indien de Reiziger in verzuim is kan de Organisator het toezenden van de reisbescheiden zonder nadere aankondiging opschorten tot de volledige betaling is ontvangen. Indien betaling ook na aanmaning uitblijft of indien niet voor aanvang van de reis is betaald, heeft de Organisator het recht de Reiziger uit te sluiten van deelname. De verplichting tot betaling blijft bestaan. In plaats van de Reiziger uit te sluiten van deelname kan de Organisator de Overeenkomst annuleren en de daarvoor verschuldigde annuleringskosten bij de Reiziger in rekening brengen. Het bepaalde in dit lid laat andere rechten van de Organisator onverlet.
4. Boeken met een garantieregeling
Garantieregeling STO Garant
Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Be Iberia Tours gebruik van STO Garant. Je kunt dit controleren via de STO Garant deelnemerspagina (www.sto-garant.nl/deelnemers). Alle informatie over STO Garant vindt je op www.sto-garant.nl.
Bij elk (reis)aanbod van Be Iberia Tours wordt duidelijk vermeld of de garantie van STO Garant van toepassing is. In de garantieregeling lees je wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn. U vindt deze garantieregeling op de website van STO Garant (www.sto-garant.nl/downloads).
Indien de garantie van STO Garant van toepassing is op jou boeking, dan betaal je de reissom niet aan Be Iberia Tours, maar aan de derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze stichting derdengelden waarborgt je reissom tot na afloop van uw boeking. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Be Iberia Tours niet (volledig en/of tijdig) worden verleend, dan voert STO Garant de garantie uit. In de garantieregeling lees je hoe je daar in dat geval aanspraak op maakt.
Nadat de reiziger van Be Iberia Tours een boekingsbevestiging en factuur heeft ontvangen, krijgt deze een e-mail van STO Garant met een betaalverzoek. De reiziger kan, indien deze niet aan internetbankieren doet, ook een overboeking doen.
Afhankelijk van het tijdstip van boeking krijgt de reiziger een verzoek tot betaling van de aanbetaling en later tot betaling van het restant van de reissom of tot betaling van de hele reissom in één keer als de reiziger kort voor vertrek boekt. Voor alle boekingen geldt dat de volledige reissom voor vertrek betaald dient te zijn aan de Stichting Derdengelden Certo Escrow.
Ter aanvulling:
- Het e-mailadres waar de uitnodiging tot betaling naar wordt verstuurd is hetzelfde als waarop de reiziger deze mail van ons ontvangt.
- Het volledige bedrag dient voor vertrek op de rekening te staan van Stichting Derdengelden Certo Escrow. Indien hieraan niet is voldaan, behoudt Be Iberia Tours zich het recht voor om de geboekte reis te annuleren, waarbij de annuleringsbepalingen worden toegepast.
- De reissom wordt pas op rekening van Be Iberia Tours gestort 1 dag na afloop van de reis.
- Controleer als reiziger zijnde, of de gegevens correct zijn, eenmaal ingelogd bij Certo Escrow, met name de datum van het einde van het arrangement is van belang.
Ook kun je de volgende websites raadplegen:
- Sto-reisgarant.nl
- Certo-escrow.com
5. Annuleringen van de reiziger
Nadat je een reis hebt geboekt kan het gebeuren dat je je reis moet annuleren of onderbreken. Be Iberia Tours brengt je dan annuleringskosten in rekening. Wij hanteren annuleringsvoorwaarden die specifiek op onze organisatie zijn toegesneden. NB: voor reizigers die hebben omgeboekt vanwege corona gelden speciale voorwaarden. Zie het kopje ‘annuleringsvoorwaarden indien je vanwege corona je reis hebt omgeboekt’.
Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:
- minimaal 56 dagen voor de vertrekdatum van de reis bedragen de annuleringskosten 20% van de reissom met een minimum van € 200,-
- Van 29 t/m 55 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 50% van de reissom, met een minimum van € 200,-.
- Van 14 t/m 28 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 75% van de reissom met een minimum van € 200,-.
- Van 0 t/m 13 dagen voor de vertrekdatum van de reis zullen we 100% van de reissom in rekening brengen.
Indien er binnenlandse vluchten zijn opgenomen in de boeking zal ongeacht het moment van annulering 100% van de vluchtsom in rekening worden gebracht.
Annulering van de reisovereenkomst dient altijd schriftelijk (per brief of email) te gebeuren. Met een annuleringsverzekering waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).
6. Opzegging door reisorganisator
Als de reiziger zijn betalingsverplichtingen, heeft reisorganisator het recht de overeenkomst per direct te ontbinden, één en ander onverminderd het recht van reisorganisator op betaling van de openstaande reissom, eventuele premies van verzekeringen, vermeerderd met rente en eventuele bijkomende en/ of reeds gemaakte kosten. Reisorganisator kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de reeds door de reiziger gemaakte kosten zoals visakosten, verzekeringen vliegtickets naar bestemming, geboekte accommodatie vooraf of achteraf aan reisprogramma en overige kosten van persoonlijke aard.
Daarnaast heeft reisorganisator het recht de overeenkomst te ontbinden wegens gewichtige redenen.
Onder gewichtige redenen wordt verstaan omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd. Onder gewichtige redenen wordt eveneens verstaan de situatie waarbij het aantal aanmeldingen van een groepsreis of groepsactiviteit minder is dan het minimum aantal aanmeldingen nodig voor de uitvoer van de reis of groepsactiviteit. De annulering wordt gedaan binnen de daarvoor gestelde termijn.
7. Aansprakelijkheid en overmacht
De reisorganisator is verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig bedoelde verwachtingen, is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen.
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig als de bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat: a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Bij overmacht kunt u denken aan natuurrampen/buitengewone weersomstandigheden, stakingen, terroristische of oorlogssituaties. Mochten in dergelijke omstandigheden extra kosten moeten worden gemaakt door de reisorganisator, dan zijn deze voor rekening van de reiziger.
Mocht een overmachtsituatie zich voordoen vóór aanvang van de reis en de reizigers daarmee in gevaar worden gebracht, dan zal de reisorganisatie de reis annuleren en de kosten vergoeden volgens de annuleringsvoorwaarden, met inhouding van de boekingskosten van €50,00 per persoon.
8. Hulp en Bijstand
- De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen als de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die deze op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
- Als er sprake is van een tekortkoming in de uitvoering die de reisorganisator is aan te rekenen, dan zijn de kosten voortvloeiend uit het bieden van hulp en bijstand voor rekening van de reisorganisator.
- Als de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator slechts verplicht hulp en bijstand te bieden voor zover dat redelijkerwijs van de reisorganisatie kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger.
- Als de oorzaak noch aan de reisorganisatie noch aan de reiziger is toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Deze schade bestaat voor de reisorganisator bijvoorbeeld uit extra inzet van menskracht; voor de reiziger kan dit ondermeer bestaan uit extra verblijfs- en repatriëringskosten.
9. Klachten
- Een geconstateerde tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst, zoals beschreven in artikel 10, moet zo snel mogelijk bij de betrokken dienstverlener worden gemeld zodat deze een passende oplossing kan treffen. Indien de tekortkoming niet wordt opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, moet deze onverwijld worden gemeld bij de reisleiding. Als de reisleiding niet aanwezig is c.q. niet bereikbaar, dan dient de reiziger onverwijld contact op te nemen met de reisorganisator. Indien de klacht terecht is, zal de reisorganisator de communicatiekosten vergoeden. Als de communicatiekosten redelijkerwijs niet hadden hoeven te worden gemaakt, komen de kosten voor rekening van de reiziger. Indien achteraf blijkt dat de reiziger zich niet aan de meldingsplicht heeft gehouden, waardoor de reisorganisatie niet in staat is gesteld de tekortkoming te verhelpen, wordt het eventuele recht van de reiziger op schadevergoeding beperkt of uitgesloten.
- Als de tekortkoming niet tot tevredenheid wordt opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, dan dient de reiziger deze zo spoedig mogelijk te melden bij de reisleiding of indien mogelijk, bij de reisorganisator. Als de reiziger zich niet aan deze meldingsplicht heeft gehouden en de reisorganisator daardoor niet in staat is gesteld de klacht te verhelpen, wordt het eventuele recht van de reiziger op schadevergoeding beperkt of uitgesloten.
- Als de klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet de reiziger deze uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis (of na de oorspronkelijke vertrekdatum) schriftelijk en gemotiveerd indienen bij de reisorganisator of het boekingskantoor.
- Als de klacht niet de uitvoering maar de totstandkoming van de overeenkomst betreft, dient deze binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor worden ingediend.
- Als de klacht niet tijdig is ingediend, wordt deze door de reisorganisator niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger redelijkerwijs over de late indiening geen blaam treft. De reisorganisatie bericht de reiziger schriftelijk of via elektronische weg.
- Op alle geschillen tussen reisorganisator en reiziger is Nederland recht van toepassing. De reiziger heeft het recht zich te wenden tot de bevoegde rechter. Dit recht vervalt een jaar na afloop van de reis (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, een jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum). Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.